Na soutěžním výletu potvrdíte návštěvu  →  Získáte soutěžní body  →  Za body si vybíráte odměnu

Bílá skála na pomezí Krkonoš a Jizerských hor

Turistické cíle Příroda Hora

Výhled z Bílé skály jihozápadním směrem
Výhled z Bílé skály jihozápadním směrem  • Foto: dupis

Bílá skála (v německých mapách Heidstein) je se svými 964 metry nadmořské výšky nejvyšší horou Kapradnické hornatiny, nejzápadnější části Krkonoš. Ze zalesněného vrchu vystupují křemencové bloky, ze kterých je daleký výhled jižním až severozápadním směrem. Lze se tak kochat pohledy především do Pojizeří, na Ještědsko-kozákovský hřbet a na Jizerské hory.

V 19. století se na hoře a v okolí těžil křemencový písek, který byl potřebnou surovinou pro sklárnu v sousedních Rejdicích. Podle světlejšího odstínu skalních bloků dostala hora jméno Bílá skála. Na jejím vrcholu byl vztyčený dřevěný kříž, ten současný v roce 2000.

Na Bílou skálu nevede žádná značená cesta. Přesto se na ni dá pohodlně dojít, dojet na kole, ba dokonce dotlačit kočárek. Na mírný výstup ze severní strany je však potřeba si nechat poradit nebo mít u sebe podrobnou mapku získanou například na www.mapy.cz.

Dřevěný kříž na Bílé skále
Dřevěný kříž na Bílé skále  •  Foto: dupis

Nejsnazší cesta na Bílou skálu vede z Příchovic. Zelená turistická značka vás doprovodí po úzké asfaltové silnici k parkovišti u horské chaty Hvězda (můžete sem i dojet autem, parkovné stojí 30 Kč nebo 1 euro na den). Od parkoviště pokračujete po zelené značce ještě 300 metrů pod Turnovskou chatu. Za ní zelená značka odbočuje vlevo, vy však půjdete dál po neznačené cestě. Přibližně po 450 metrech mírně odbočíte vpravo, abyste po dalších asi 150 metrech odbočili vpravo na pěšinu vedoucí na vrchol.

Pokud se vám podaří odbočit dříve jako nám, nezoufejte. Nebudete první, ani poslední, kdo zde zabloudil. Musíte stále mírně stoupat, na vrchol pak určitě dorazíte. I když třeba po stezkách vyšlapaných v borůvčí a kolem drobných skalních útvarů.

K Turnovské chatě dojdete také od rozhledny Štěpánka na Hvězdě. Směr k chatě vám ukáže šipka pod rozhlednou. Zpod Turnovské chaty můžete pokračovat dál podle popisu výše. Někteří návštěvníci rozhledny Štěpánka zavítají i na Bílou skálu. Z obou míst jsou pěkné výhledy.