Na soutěžním výletu potvrdíte návštěvu  →  Získáte soutěžní body  →  Za body si vybíráte odměnu

Vrásový soubor u Klokočůvku

Turistické cíle Příroda Přírodní památka

Vrásový soubor u Klokočůvku  • Foto: hajek

Vrásový soubor u Klokočůvku je přírodní památka a jak název napovídá leží u obce Klokočůvek jižním směrem na levém břehu řeky Odry. Severním směrem od přírodní památky leží město Vítkov, jihozápadním směrem obec Spálov a jihovýchodním směrem se rozkládá město Odry. Vydáme-li se od přírodní památky východním směrem dorazíme do města Fulnek. Západním směrem od přírodní památky se rozprostírá rozlehlý vojenský prostor Libavá. Přírodní památka je součástí přírodního parku Oderské vrchy. Severovýchodním směrem od Vrásového souboru je přírodní památka Na Čermence, jihovýchodním směrem přírodní rezervace Suchá Dora a jihozápadním směrem se rozkládá přírodní rezervace Královec. Přírodní památku Vrásový soubor u Klokočůvku tvoří přirozeně odkrytá skála tvořená provrásněným hradecko-kyjovickou vrstvou moravskoslezského kulmu. V oblasti přírodní památky můžeme vidět typickou vrásovou strukturu kulmských hornin, které se nachází v oblasti Nízkého Jeseníku. Hornina je tvořena drobami, siltovci a jílovitými břidlicemi. Na odkrytém sklaním útvaru můžeme pozorovat vrásové deformace několika řádů. Základ tvoří rozměrné až kilometrové překocené vrásy s východní vergencí, které jsou na řadě míst přerušeny vrásovými přesmyky. Na hornině jsou dobře viditelné skalní bloky s přímými, šikmými, překocenými, ležatými a ponořenými vrásami, které mají různou velikost. Četnost těchto vrás je v přímé souvislosti s mocností jednotlivých vrstev. V západní části přírodní památky najdeme vetší vrásy s lavicemi drob, které mají mocnost kolem jednoho metru a jsou téměř v horizontální poloze. Ve východní části skalního odkryvu se mocnost vrstev zmenšuje, a provrásnění je možné pozorovat na menší ploše. V jednom ohybu ve skalní stěně je vytvořena nevelká jeskyně. Kromě vrásových deformací můžeme na zejším odkryvu pozorovat také puklinatost a částečné zlomové struktury. Zdejší skalní odkryv je chráněn jako přírodní památka od roku 1998 na rozloze 1,24 hektarů. Oblast se nachází v nadmořské výšce 338 až 375 metrů. Od kaple v obci Klokočůvek se vydáme po jihozápadním směrem po modré turistické značce na rozcestí Spálovský mlýn. Z tohoto rozcestí se vydáme po zelené značce podél toku řeky Odry a zanedlouho dojdeme do oblasti přírodní památky. Z města Vítkov se vydáme od železniční stanice jižním směrem po modré značce přes obec Klokočov do obce Klokočůvek a stále po modré na rozcestí Spálovský mlýn. Od autobusové zastávky v obci Spálov se vydáme po zelené značce severním směrem na rozcestí Spálovský mlýn a odtud stále po zelené východním směrem. Z Fulneku se půjdeme severozápadním směrem po zelené na rozcestí Stříbrné doly a odtud stále po zelené pokračujeme západním směrem přes obec Kamenka a kolem severního okraje obce Heřmánky k přírodní památce. Z Oder se vydáme po zelené značce západním směrem přes obec Dobešov k rozcestí Dobešov-okraj. Z tohoto rozcestí půjdeme stále po zelené a to severozápadním směrem přes vrchol kopce Varta ( 590 m.n.m.) a dále přes Údolí Suché do obce Luboměř. Z této obce se vydáme severovýchodním směrem přes Spálov ke Spálovskému mlýnu.

Rozloha

Katastrální území: Klokočůvek Výměra: 1,24 ha Nadmořská výška: 338 ? 375 m Vyhlášeno: 1998

Nadmořská výška:
360 metrů nad mořem
Vrásový soubor u Klokočůvku - Služby, informace
Vrásový soubor u Klokočůvku na mapě