Na soutěžním výletu potvrdíte návštěvu  →  Získáte soutěžní body  →  Za body si vybíráte odměnu

Vyhlídková plošina Nad doly

Turistické cíle Technické zajímavosti Rozhledna

Vyhlídková plošina
Vyhlídková plošina  • Foto: dupis

Dvacet pět kilometrů dlouhý Hřebečský hřbet se v západním směru pozvolna svažuje ke Svitavám, ve východním směru pak strmě padá do Moravskotřebovské kotliny. Do ní se návštěvník může kochat pohledy hned z několika rozhleden a vyhlídkových míst.

Jedním takovým vyhlídkovým místem je plošina Nad doly. Nejsnáze k ní dostanete z Hřebče po červené turistické značce směřující k Anenské Studánce. Po dvou kilometrech dojdete na rozcestí Nad doly (606 m n. m.), ze kterého odbočíte vpravo k vyhlídce. Odbočku určitě nepřehlédnete, upozorní vás na ni značení KČT i rozcestník Hřebečských důlních stezek.

Po přibližně 200 metrech stanete u ocelového schodiště, po kterém nebudete stoupat, ale sestupovat! Vyhlídka se totiž nachází o 124 schodů níže. Přímé schodiště se skládá z několika ramen zakotvených do opukového skalního srázu. Na schodiště a plošinu může vstoupit v součtu maximálně osm osob (nejvyšší přípustná hmotnost je 1.500 kg). Rovněž není dovoleno rozkmitávat konstrukce schodiště a vlastní vyhlídkové plošiny.

Začátek schodiště
Začátek schodiště  •  Foto: dupis

Z plošiny je pěkný výhled do Moravskotřebovské kotliny. Vlevo, ve východním směru, spatříte Moravskou Třebovou, vpravo od ní silnici k Hřebečskému tunelu (je vidět viadukt před tunelem). Vpravo na jihu vykukuje Roh (660 m n. m.), nejvyšší vrch Hřebečského hřbetu. Výhled v celé délce uzavírá pás Zábřežské vrchoviny.

U vyhlídky uvidíte obnažené místo se zvětralou opukou. Podobných míst je ve srázu více. Rozdílné denní a noční teploty povrchu rozrušené opuky neposkytují vhodné vegetativní podmínky. Uchycují se na něm pouze mechy a rostliny nižšího řádu. Vyhřátý povrch však vyhovuje ještěrkám, slepýšům, zmijím a pavoukům.

Za zmínku stojí ještě napsat, že celé okolí vyhlídky je poddolované. Je proto nebezpečné pohybovat se mimo vyznačených přístupových cest. Upozorňují na to varovné cedule, část červeně značené cesty je dokonce i ohrazená.

Nadmořská výška:
602 metrů nad mořem
Autor příspěvku: dupis
Sdílet s přáteli
Vyhlídková plošina Nad doly - Služby, informace
Vyhlídková plošina Nad doly na mapě