Na soutěžním výletu potvrdíte návštěvu  →  Získáte soutěžní body  →  Za body si vybíráte odměnu

Dalejským profilem ze Stodůlek do Jinonic

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Stodúlky, metro Asfalt 0,0 km
  Od stanice metra (foto 1 a 2) to vemte vlevo rovnou podél Jinočanské spojky (foto 3) až za podchod.
číslo 2 Řepora Šotolina 1,0 km
  Od středověkého městečka (foto 4 a 5) kolem rybníků (foto 6 a 7) a do centra Řeporyjí.
číslo 3 Řeporyje (foto 8) Asfalt 2,2 km
  Z náměstí jdeme po zelené značce do Dalejského profilu.
číslo 4 Placatá skála Šotolina 2,8 km
  Zde můžeme vidět odkryv nakloněného mořského dna tzv. Perunika (foto 9 a 10), více se dočtete na informačních tabulích. Dále jdeme podél Dalejského potoka (foto 11 - 13).
číslo 5 Trunečkův mlýn 3,6 km
  Dnes bohužel jen zřícenina (foto 14 a 15).
číslo 6 Mušlovka (foto 16 a 17) 4,1 km
  Do lomu je třeba odbočit z cesty kousek vlevo a pak se zase vrátit a pokračovat po zelené dál kolem Černého lomu (foto 18 a 19).
číslo 7 Ve Skalách Asfalt 4,8 km
  Projdeme kolem usedlosti (foto 20) a podél potoka (foto 21 a 22) k železniční trati.
číslo 8 Rozcestí Holyně, žst. (foto 23) 5,6 km
  Z rozcestí odbočuje modrá značka, té si nevšímáme. Přejdeme lávku přes potok a necháme se vést značkami zelenými.
číslo 9 Opatřilka a Červený lom 5,9 km
  Další dva lomy na trase, oba zajímavé (foto 24 - 27). Za nimi je ještě tzv. Bojiště (foto 28 a 29) a pak už napojení na Prokopské údolí.
číslo 10 Klukovice, viadukt Asfalt 6,8 km
  Rozcestí se žlutou značkou u výletiště Prokopského údolí (foto 31 - 34). Po jeho okraji projdeme k dalšímu rozcestí za skálou J. Foglara (foto 35).
číslo 11 Prokopské údolí, rozcestí (foto 36) 7,2 km
  Dále už půjdeme po žluté. Podlezeme trať a šplháme do stráně (foto 38) kolem pramenů Stydlé vody (foto 37).
číslo 12 Hradiště Butovice 7,7 km
  Vyšplhali jsme na skalnatý ostroh nad Prokopským údolím, tady se budeme hlavně rozhlížet kolem dokola (foto 39 - 46). Z ostrohu pak sejdeme lesem (foto 47 a 48) "do civilizace" Starých Butovic.
číslo 13 Staré Butovice Asfalt 9,9 km
  Odbočku ke kostelu sv. Vavřince určitě nevynecháme (foto 49 - 52). Od kostela se vrátíme zpět a kolem Tyršovy školy (foto 53) dojdeme ke stanici metra Jinonice (foto 54 a 55).
číslo 14 Jinonice, metro Asfalt 11,0 km
  Konec trasy.
1-Stodůlky, u metra
1-Stodůlky, u metra  • Foto: HonzaC8

Ač od malička "nepřítel" velkých měst, na vysokoškolská studia do Prahy jsem se těšil. Studoval jsem totiž "hnojárnu" na Suchdole a kromě toho, že mě zemědělství fakt bavilo, jsem se coby pěší turista od narození těšil na krásné okolí Suchdola. Když pak trasy v blízkosti školy a kolejí došly, začal jsem se vydávat i dál, a tak došlo i na Prokopské údolí a navazující údolí Dalejského potoka. Už tehdy jsem si říkal, že sem se určitě zase vrátím. Stalo se, jen jsem netušil, že mezitím uběhne dlouhých 35 let. Do Prahy (ale i do ostatních měst) jezdím jen tehdy, když musím a to ještě jen na nezbytně nutný čas a zase honem pryč. Teď se mi ale stalo, že jsem musel na školení do Stodůlek. Okamžitě mi blesklo hlavou - odtud je to přece kousek k Dalejskému potoku. Jeden pohled na mapy.cz a bylo jasno. Školení končilo sice až ve tři odpoledne, ale těch 10 km si konečně zase jednou projdu.

Vyšlo to perfektně. Ve firmě jsme skončili včas, start trasy je od ní vzdálen asi 200 metrů, Garmin fungoval spolehlivě, zmokl jsem jen asi třikrát a příroda se v údolí moc nezměnila. Jen ten Trunečkův mlýn jsem nějak nepoznával, místo starého baráku nyní připomíná zbytky hradu z 12. století. A pak taky některé výhledy byly jiné, přibylo pár sídlišť v okolí a bohužel ubyla jedna bezva hospoda, kterou jsem nějak nepotkal a přitom tam tehdy před lety byla... Nebo ne?...

2-Stodůlky, u metra
2-Stodůlky, u metra  •  Foto: HonzaC8

Trasa: Jsme zvyklí většinou chodit od nádraží k nádraží, zde to bude od stanice metra (Stodůlky) ke stanici metra (Jinonice). Nejdříve se budeme držet modrých značek. Rozcestník je přímo u východu z metra, takže dobrý. Trochu je potíž v tom, že v okolí se stále něco buduje a značky moc nejsou. Je to ale jednoduché. Jakoby ven z města vede Poncarova třída neboli Jinočanská spojka. Podél ní půjdeme až k podchodu (momentálně tam jsou značky, zakazující vstup pěším, ale kdo na ně koukal, když tu vede oficiální turistická trasa). Za ním už jsme u Řepory, středověkého městečka (viz zde, ale uvedené údaje berte trochu s rezervou, jsou 10 let staré). Od ní nás značky dovedou do Řeporyjí.

Z náměstí vychází kromě modré značky i zelená a tou se necháme vést dál. Kdysi tu byla, pak byla odkloněna jinudy a nahrazena naučnou stezkou, nyní je opět zpátky a provede nás celým údolím Dalejského potoka. Uvidíme tedy Placatou skálu, bývalý Trunečkův mlýn, vápencové lomy Mušlovka a Černý lom a provázet nás bude pochopitelně Dalejský potok.

3-Jinočanská spojka
3-Jinočanská spojka  •  Foto: HonzaC8

U železniční stanice Holyně je křížení turistických tras modré a zelené, půjdeme dále po té zelené. Čekají nás další dva lomy - Opatřilka a Červený lom. Za ním už sejdeme do Klukovic k viaduktu, kde se napojíme na Prokopské údolí. U viaduktu je krásné výletiště, zvláště děti si tady užijí. Za ním je po pravé straně skála s pamětní deskou věnovanou Jaroslavu Foglarovi a hned na to dojdeme na rozcestí.

Z rozcestí budeme pokračovat po žluté značce pod železniční trať a vzhůru do stráně. Potkáme pramen Stydlá voda a vyšplháme na hranu ostrohu nad příkrými stráněmi Prokopského údolí k tzv. Butovickému hradišti. Z celého tohoto ostrohu jsou parádní výhledy nejen do údolí, ale i na okolní sídliště. Žlutá značka celý ostroh obchází a i když je tu spousta zkratek, doporučuji tu žlutou projít pěkně celou.

Trasa pak "spadne" dolů do města, na okraj Starých Butovic. Narazíme tu na odbočku se žlutou významovou značkou ke kostelu sv. Vavřince. Sice je to zacházka a ještě k tomu do kopce, ale doporučuji absolvovat. Moc hezký kout. Vrátíme se zpátky a v blízkosti Radlické radiály nás značka dovede ke stanice metra Jinonice. A to je vše.

4-Řepora
4-Řepora  •  Foto: HonzaC8

Trasa je zcela nenáročná, zadýcháte se maximálně při výstupu z Prokopského údolí a Butovické hradiště. Měří asi 10 km, takže něco přes dvě hodinky pohodlné chůze. Nechte si na ni ale raději celý půlden a pořádně si její krásy užijte. Já ten čas bohužel neměl, tak jen doufám, že se sem nedostanu zase až za půl století.